Voor liefhebbers van klassieke muziek start ook dit 72e Druivenfestival met “Intiem Klassiek”. Voor deze zevende editie nodigt Plezant & Interessant (Davidsfonds) dorpsgenoten en toppianisten Peter Vanhove en Jan Vande Weghe uit.
Zij brengen muziek van impressionistische componisten als Debussy, Fauré, Prokofieff ... Het geheel wordt geïllustreerd met de projectie van werk van beeldende kunstenaars als Monet, Manet, Van Gogh … Er wordt gespeeld op de unieke Straight Strung Grand (concertvleugel) van Chris Maene (meer info in een apart persbericht in bijlage)
VVK: 13 euro - Kassa: 16 euro. online tickets: www.felixsohie.be
Organisatie: Plezant & Interessant (Davidsfonds)
Vrijdag 16 september 2022 – 20 uur - Intiem Klassiek - GC Felix Sohie
Een mooie bespreking op France Musique van het nieuwe album ‘Gounod & Compagnie (Pavane ADW 7595), “un très joli disque avec beaucoup de découvertes.
https://www.radiofrance.fr/francemusique/podcasts/en-pistes/voyage-a-londres-avec-ophelie-gaillard-6821412 (tussen ’30 en ’40 ongeveer)
Ook op Klassiek Centraal
https://klassiek-centraal.be/peter-vanhove-gounod-compagnie/
Dit is de tekst in Diapason( nr. 713 été 2022)
Door de werken van Gounod te vermengen met die van Alkan, Fauré of de Séverac wil Peter Vanhove zowel recht doen aan de pianomuziek van de componist van Faust als de invloed die hij had op zijn collega’s te demonstreren. Te veel muzikanten beseffen niet wat ze aan Gounod te danken hebben. Ik weet wat ik hem verschuldigd ben zei Fauré, geciteerd in het cd boekje. Deze originele bloemlezing bestaat uit korte, melodieuze pagina’s die de natuur oproepen (Le Lierre van Gounod en zijn aanstekelijke ritornello), het aquatische element (Promenade sur l’eau van Alkan, met zijn weerspiegelende linkerhand, Bararolle nr.4 van Fauré). Vakanties aan zee (speelse Baigneuses au soleil van Séverac), de verschillende momenten van de dag (Le Soir van Gounod, L’Aurore van Bizet, Nocturne van Alkan) of zelfs de pareltjes van introspectie (Les Confidences van Bizet, Le temps qui n’est plus van Alkan). Uit dit vakkundig samengestelde programma ontstaat een zekere homogeniteit van toon waardoor de kenmerken van elke componist naar voor komen. Het oor doet zich te goed aan onverwachte associaties. Gounods Impromptu in G lijkt Fauré aan te kondigen, en de Séverac invocation de Schumann roept eerder dezelfde Fauré op dan de Duitse meester. Het gevoelige en kleurrijke spel van Peter Vanhove , die in 2007 al een elegante CD aan Bizets muziek wijdde, doet recht aan het raffinement van deze partituren, zonder meer te zeggen dan wat ze te vertellen hebben. La vieille Boite à musique de Séverac verleidt bijvoorbeeld met zijn spel van klankkleuren in de hoge tonen, de Romance sans paroles op . 17 nr. 3 van Fauré door de troostrijke ronding van zijn frasering.
Jerome Bastianelli